Beste ouders,
Het nieuwe schooljaar is gestart! Dit jaar zal jouw kind in de goede
handen terechtkomen van Juf Evelien en op maandag -en donderdagnamiddag meester Wouter (op woensdagvoormiddag).
In onze klas zitten 12 kindjes van de eerste kleuterklas en 10 peuters die we in de loop van het schooljaar verwelkomen!
Onze schooluren : voormiddag
van 8.30 u tot 12.05 u
namiddag van 13.35 u tot 15.30 u
Menggroepen:
Dit
schooljaar zit jouw kind in een klas met twee leeftijdsgroepen samen.
Een
leeftijdsgemengde klas is een zeer kleurrijke klas. Verschillende leeftijden,
niveaus, interesses en sterktes worden door elkaar ‘geschud’.
§
Kleuters verschillen heel veel van elkaar. In elke klas wordt er gedifferentieerd.
In een leeftijdsgemengde groep wordt er dus, vanzelfsprekend, gekeken naar het
niveau van elke kleuter. Wat kunnen ze allemaal al? Wat gaat makkelijk? Wat nog
moeilijk?
§
Gedurende het jaar blijven deze kleuters in één klas samenzitten en zo
hebben de kleuters een 'veilig gevoel' binnen de klas.
§
Onderzoeken hebben aangetoond dat deze kinderen in heterogene groepen sociaal
vaardiger zijn, ze helpen elkaar, hebben aandacht voor elkaars
problemen en ze durven vlugger hulp vragen aan elkaar en werken
zelfstandiger, zijn minder afhankelijk.
§
Dit systeem biedt ook extra kansen naar sociaal emotionele ontwikkeling
van jullie kleuter, het ene jaar neemt het de rol van de jongere aan, het
volgende jaar de rol van de oudere, de wat meer leidinggevende.
§
De leerkracht differentieert de hele dag door, er wordt flexibel
omgesprongen met gevarieerde didactische werkvormen. Zo wordt er ook voor
gezorgd dat de kinderen een grote zelfstandigheid verwerven wat een goede
voorbereiding is voor het latere zelfstandig werken. Peuters kunnen leren
van de eerste kleuterklas, de peuters die wat meer uitdaging nodig hebben kunnen
aansluiten bij de eerste kleuterklas en kleuters bij wie een activiteit nog
moeilijk gaat kunnen aansluiten bij een eenvoudigere opdracht en zo verder
ontwikkelen.
§
Ook in het hoekenwerk (speel- en leerzones) wordt gezorgd voor een gevarieerd
aanbod zodat er steeds genoeg gedifferentieerd kan worden gewerkt. Leren staat
hierbij centraal, zowel cognitief, sociaal-emotioneel als motorisch.
§
Er wordt over gewaakt dat ook uw peuter voldoende zorg, begeleiding en
uitdaging krijgt gedurende het hele schooljaar zodat een vlotte overstap
naar het komende schooljaar kan worden gegarandeerd.
In
de praktijk
•
Het aanbod is niet programmagericht maar thematisch gericht
•
Het aanbod is aangepast aan de individuele ontwikkeling van elke
kleuter.
•
Activiteiten aanbieden waarin ervaringen kunnen opgedaan worden
•
Goed kleuteronderwijs is niet afhankelijk van de wijze van groeperen van
kleuters
•
Goed kleuteronderwijs is afhankelijk van de gerichte aanpak van de juf
met oog voor het welbevinden en de betrokkenheid van de kleuters.
Nadelen:
•
Activiteit specifiek aan bepaalde leeftijd kan voor anderen niet (bv MST,
sportdag, toneel, integratie eerste leerjaar)
Oplossing
nadelen:
Allemaal
van organisatorische aard: goede aanpak, afspraken, organisatie kunnen deze
nadelen oplossen.
Voordelen:
•
Leren van elkaar
•
Sluit beter aan bij ontwikkelingsniveau van elk kind
•
Positief effect op het zelfbeeld
•
Vlugger zelfredzaam
•
Sterker in probleemoplossend denken
•
Meer aangesproken op sociale vaardigheden
•
Leren voldoende
Dit
allemaal heeft betrekking op de ontwikkeling van de kinderen.
Wij
gaan er alvast voor zorgen dat uw peuter/kleuter met de beste (onderwijs)zorgen
zal omringd worden!
Dagindeling:
8.15 u: de klas is open om de peuters te
ontvangen! De kleuters van de eerste kleuterklas blijven op de
speelplaats tot het belsignaal.
Er is een open onthaal: de peuters/kleuters kunnen op eigen
tempo de klasdag starten, schooltassen leegmaken en alvast spelen.
Na het open onthaal, is er een onthaal in de kring:
-aanwezigheidskalender:
wie aanwezig hangt zijn symbooltje in de boom
-dagkalender: elke dag
heeft zijn eigen kleur
Maandag: groen
Dinsdag: geel
Woensdag: roze
Donderdag: blauw
Vrijdag: oranje
Zaterdag: rood
Zondag: paars
-weerkalender
9.30 u : toiletbezoek
9.45 u: speeltijd
10 u: fruitmoment
10.15 u: spelen in de klashoeken: de
aangeboden activiteiten worden zoveel mogelijk aangepast binnen het thema. De juf doet een begeleide activiteit met een groepje.
11.10 u: toiletbezoek
11.20 u: afsluiten van de voormiddag (lied,
versje, spelletje, verhaal,…)
12.05 u: middagpauze
12.30 u: slapertjes komen naar de klas na
het middageten en kunnen slapen tot 14 u
13.35 u: toiletbezoek en onthaal in de
kring
13.45 u: spelen in de klashoeken: de
aangeboden activiteiten worden zoveel mogelijk aangepast binnen het thema. De
juf doet een begeleide activiteit met een groepje, er is een vrij spelmoment of
de juf doet aan observatie. Bij mooi weer spelen we ook buiten.
14.30 u: opruimen
14.45 u: boekentassen maken en toiletbezoek
15.00 u: afronden van de dag in de kring (lied,
versje, spelletje, verhaal,…)
15.15 u: speeltijd
15.30 u: naar huis!
Bewegingsopvoeding: op dinsdagnamiddag
krijgen de peuters/kleuters bewegingsopvoeding door meester Eddy en op donderdagvoormiddag door meester Tim.
Aangezien we dit jaar een nieuwe sportvloer hebben gekregen, vragen we
om de kinderen sportschoenen of turnpantoffels mee te brengen met
witte zolen. Deze schoentjes zullen gedurende het ganse schooljaar in de
klas blijven.
Het is naar zelfredzaamheid toe aan te raden dat de kinderen die dag gemakkelijke
kledij en schoenen dragen.
Graag alles goed naamtekenen!
Heen en weer mapje: In het
heen- en weer mapje zullen de mededelingen en andere berichten gemeld worden.
We vragen dan ook om het mapje elke dag mee te geven in de schooltas van
je kind. We gebruiken het heen- en weer mapje voor een vlotte communicatie
wanneer er een vraag of een verandering is in het dagschema van jullie kind.
(bv: in de opvang blijven, slapen,…)
Knutselzak: Op
regelmatige tijdstippen krijgt jullie kind zijn/haar knutselzak mee naar huis.
Voor mij als juf is elk werkje een kunstwerk, vaak met meerdere technieken
uitgevoerd en aangepast aan de leeftijd/niveau van het kind. De jongste
kleuters zijn vooral bezig met het experimenteren met materialen. Om een
goede muzische en motorische houding te stimuleren werken de kinderen best rechtstaand.
Naast de werkjes in de knutselzak doen de kinderen ook heel wat andere
activiteiten in de klas. De juf zet dan ook regelmatig foto’s hiervan op
de blog van onze school.
http://vuurtorendrongenalgemeen.blogspot.be
Verjaardag vieren: de jarige
peuter/kleuter staat die dag centraal. Het is bij ons op school de gewoonte om geen
individuele pakjes, zoals snoep, chocolade, speelgoed uit te delen. De
jarige mag wel iets meebrengen om de verjaardag in de klas te vieren:
een cake, fruit, koekjes, een boek, spelletje,….
Je kan ook met de juf afspreken om tussen 5 en 10 euro mee te
brengen. Dan maken/koken we samen in de klas. Niets is verplicht!
Het wordt alvast een feestelijke dag voor ieder kind!
Bostorie: Elke vrijdagvoormiddag
gaan we na de speeltijd naar de Bostorie, dit is de buiten
speel-leerklas achter de pastorie aan onze school. Heerlijk spelen, leren
en rennen in de natuur. Je hoeft hiervoor geen laarzen mee te geven, wel op
vrijdag ravotschoenen aandoen.
Eten en drinken: In de voormiddag
eten we een stuk fruit of groente, meegebracht van thuis, geschild en
in een doosje. We drinken ook water in een meegebrachte drinkfles die
goed afsluitbaar is. Als deze fles leeg is, wordt deze bijgevuld met
kraantjeswater.
Waterflessen staan op een rek in de klas waar de kinderen zelf bij
kunnen. Er wordt op toegezien dat de kinderen voldoende drinken. Het
rekje gaat ook onder de middag mee naar buiten zodat de kinderen steeds water
kunnen drinken!
In de maand september zullen er nog geen warme maaltijden
aangeboden worden. Onder voorbehoud van
coronamaatregelen zal dit zeker in de loop van het schooljaar kunnen. We
brengen jullie hiervan tijdig op de hoogte.
Verzorging: peuters/kleuters
hebben vaak last van lopende neuzen. Om een optimale hygiëne te garanderen
vragen we om je kind een doos zakdoeken mee te geven, alsook een pak
vochtige doekjes.
De peuters/kleuters die nog een luier dragen vragen we een grote pak
pampers mee te brengen die in de klas mag blijven. Voor diegene die slapen
vragen we om de (klassieke) luiers met kleefstrips mee te geven. Voor
diegene die reeds oefenen met de zindelijkheid en niet meer slapen mogen
oefenbroekjes meebrengen.
Slapertjes: Om 12.30
u is er de mogelijkheid om even te slapen in de klas, dit maximum tot 14
u. Even een dutje doen kan echt goed zijn voor je kind.
Je mag dan zeker ook een fopspeen en knuffeltje meegeven met je
kind. Het is altijd gemakkelijk als die in de klas mogen blijven.
Toiletbezoek: In de klas
is er een eigen toilet, heel praktisch om de kinderen te begeleiden naar de
zindelijkheid. Gelieve jullie kind steeds gemakkelijke kledij aan te
doen. Bretellen, broeksriemen, body’s,… zijn wel mooi niet bevorderlijk voor
een comfortabel toiletbezoek.
Naamtekenen: Het is erg praktisch om
alles wat meekomt naar school te voorzien van de naam van je kind: jassen,
muts, sjaal, koekendoos, flesje water, schooltas,…
We nemen geen speelgoed mee naar school, we hebben in de klas
genoeg speelgoed en dit kan enkel maar verloren gaan met vaak traantjes tot
gevolg.
Heel wat afspraken zorgen voor een goede gang van zaken. Hoe
vlotter we alles kunnen organiseren, hoe meer tijd er over blijft om effectief
met de kinderen bezig te zijn en hen een aangename tijd te bezorgen.
Heb je vragen of opmerkingen , kom gerust voor of na schooltijd even
langs.
Alvast bedankt voor een vlotte samenwerking!
Juf Evelien en meester Wouter