Klasinfo

 

 

                                         

Beste ouders,

 

Het nieuwe schooljaar is gestart! Dit jaar zal jouw kind in de goede handen terechtkomen van Juf Evelien en op maandag -en donderdagnamiddag meester Wouter (op woensdagvoormiddag).

In onze klas zitten 12 kindjes van de eerste kleuterklas en 10 peuters die we in de loop van het schooljaar verwelkomen!

 

Onze schooluren : voormiddag van 8.30 u tot 12.05 u

                                  namiddag van 13.35 u tot 15.30 u

 

 

 

Menggroepen:

Dit schooljaar zit jouw kind in een klas met twee leeftijdsgroepen samen.

Een leeftijdsgemengde klas is een zeer kleurrijke klas. Verschillende leeftijden, niveaus, interesses en sterktes worden door elkaar ‘geschud’.

§ Kleuters verschillen heel veel van elkaar. In elke klas wordt er gedifferentieerd. In een leeftijdsgemengde groep wordt er dus, vanzelfsprekend, gekeken naar het niveau van elke kleuter. Wat kunnen ze allemaal al? Wat gaat makkelijk? Wat nog moeilijk?

§ Gedurende het jaar blijven deze kleuters in één klas samenzitten en zo hebben de kleuters een 'veilig gevoel' binnen de klas.

§ Onderzoeken hebben aangetoond dat deze kinderen in heterogene groepen sociaal vaardiger zijn, ze helpen elkaar, hebben aandacht voor elkaars problemen en ze durven vlugger hulp vragen aan elkaar en werken zelfstandiger, zijn minder afhankelijk.

§ Dit systeem biedt ook extra kansen naar sociaal emotionele ontwikkeling van jullie kleuter, het ene jaar neemt het de rol van de jongere aan, het volgende jaar de rol van de oudere, de wat meer leidinggevende.

§ De leerkracht differentieert de hele dag door, er wordt flexibel omgesprongen met gevarieerde didactische werkvormen. Zo wordt er ook voor gezorgd dat de kinderen een grote zelfstandigheid verwerven wat een goede voorbereiding is voor het latere zelfstandig werken. Peuters kunnen leren van de eerste kleuterklas, de peuters die wat meer uitdaging nodig hebben kunnen aansluiten bij de eerste kleuterklas en kleuters bij wie een activiteit nog moeilijk gaat kunnen aansluiten bij een eenvoudigere opdracht en zo verder ontwikkelen.

§ Ook in het hoekenwerk (speel- en leerzones) wordt gezorgd voor een gevarieerd aanbod zodat er steeds genoeg gedifferentieerd kan worden gewerkt. Leren staat hierbij centraal, zowel cognitief, sociaal-emotioneel als motorisch.

§ Er wordt over gewaakt dat ook uw peuter voldoende zorg, begeleiding en uitdaging krijgt gedurende het hele schooljaar zodat een vlotte overstap naar het komende schooljaar kan worden gegarandeerd.

 

 

 

 

 

In de praktijk

• Het aanbod is niet programmagericht maar thematisch gericht

• Het aanbod is aangepast aan de individuele ontwikkeling van elke kleuter.

• Activiteiten aanbieden waarin ervaringen kunnen opgedaan worden

Goed kleuteronderwijs is niet afhankelijk van de wijze van groeperen van kleuters

• Goed kleuteronderwijs is afhankelijk van de gerichte aanpak van de juf met oog voor het welbevinden en de betrokkenheid van de kleuters.

Nadelen:

• Activiteit specifiek aan bepaalde leeftijd kan voor anderen niet (bv MST, sportdag, toneel, integratie eerste leerjaar)

Oplossing nadelen:

Allemaal van organisatorische aard: goede aanpak, afspraken, organisatie kunnen deze nadelen oplossen.

Voordelen:

• Leren van elkaar

• Sluit beter aan bij ontwikkelingsniveau van elk kind

• Positief effect op het zelfbeeld

• Vlugger zelfredzaam

• Sterker in probleemoplossend denken

• Meer aangesproken op sociale vaardigheden

• Leren voldoende

Dit allemaal heeft betrekking op de ontwikkeling van de kinderen.

Wij gaan er alvast voor zorgen dat uw peuter/kleuter met de beste (onderwijs)zorgen zal omringd worden!

 

Dagindeling:                               

                                              

8.15 u: de klas is open om de peuters te ontvangen! De kleuters van de eerste kleuterklas blijven op de speelplaats tot het belsignaal.

Er is een open onthaal: de peuters/kleuters kunnen op eigen tempo de klasdag starten, schooltassen leegmaken en alvast spelen.

Na het open onthaal, is er een onthaal in de kring:

         -aanwezigheidskalender: wie aanwezig hangt zijn symbooltje in de boom

         -dagkalender: elke dag heeft zijn eigen kleur

                      Maandag: groen

                      Dinsdag: geel

                      Woensdag: roze

                      Donderdag: blauw

                      Vrijdag: oranje

                      Zaterdag: rood

                      Zondag: paars

           -weerkalender

9.30 u : toiletbezoek

9.45 u: speeltijd

10 u: fruitmoment

 

10.15 u: spelen in de klashoeken: de aangeboden activiteiten worden zoveel mogelijk aangepast binnen het thema. De juf doet een begeleide activiteit met een groepje.

11.10 u: toiletbezoek

11.20 u: afsluiten van de voormiddag (lied, versje, spelletje, verhaal,…)

12.05 u: middagpauze

 

12.30 u: slapertjes komen naar de klas na het middageten en kunnen slapen tot 14 u

13.35 u: toiletbezoek en onthaal in de kring

13.45 u: spelen in de klashoeken: de aangeboden activiteiten worden zoveel mogelijk aangepast binnen het thema. De juf doet een begeleide activiteit met een groepje, er is een vrij spelmoment of de juf doet aan observatie. Bij mooi weer spelen we ook buiten.

14.30 u: opruimen

14.45 u: boekentassen maken en toiletbezoek

15.00 u: afronden van de dag in de kring (lied, versje, spelletje, verhaal,…)

15.15 u: speeltijd

15.30 u: naar huis!

 

Bewegingsopvoeding: op dinsdagnamiddag krijgen de peuters/kleuters bewegingsopvoeding door meester Eddy en op  donderdagvoormiddag door meester Tim.

                                                       

 

 

Aangezien we dit jaar een nieuwe sportvloer hebben gekregen, vragen we om de kinderen sportschoenen of turnpantoffels mee te brengen met witte zolen. Deze schoentjes zullen gedurende het ganse schooljaar in de klas blijven.

Het is naar zelfredzaamheid toe aan te raden dat de kinderen die dag gemakkelijke kledij en schoenen dragen.

Graag alles goed naamtekenen!

                                           

Heen en weer mapje: In het heen- en weer mapje zullen de mededelingen en andere berichten gemeld worden. We vragen dan ook om het mapje elke dag mee te geven in de schooltas van je kind. We gebruiken het heen- en weer mapje voor een vlotte communicatie wanneer er een vraag of een verandering is in het dagschema van jullie kind. (bv: in de opvang blijven, slapen,…)

 

Knutselzak: Op regelmatige tijdstippen krijgt jullie kind zijn/haar knutselzak mee naar huis. Voor mij als juf is elk werkje een kunstwerk, vaak met meerdere technieken uitgevoerd en aangepast aan de leeftijd/niveau van het kind. De jongste kleuters zijn vooral bezig met het experimenteren met materialen. Om een goede muzische en motorische houding te stimuleren werken de kinderen best rechtstaand. Naast de werkjes in de knutselzak doen de kinderen ook heel wat andere activiteiten in de klas. De juf zet dan ook regelmatig foto’s hiervan op de blog van onze school.

http://vuurtorendrongenalgemeen.blogspot.be

                                   

 

Verjaardag vieren: de jarige peuter/kleuter staat die dag centraal. Het is bij ons op school de gewoonte om geen individuele pakjes, zoals snoep, chocolade, speelgoed uit te delen. De jarige mag wel iets meebrengen om de verjaardag in de klas te vieren: een cake, fruit, koekjes, een boek, spelletje,….

Je kan ook met de juf afspreken om tussen 5 en 10 euro mee te brengen. Dan maken/koken we samen in de klas. Niets is verplicht!

Het wordt alvast een feestelijke dag voor ieder kind!

                                           

 

Bostorie: Elke vrijdagvoormiddag gaan we na de speeltijd naar de Bostorie, dit is de buiten speel-leerklas achter de pastorie aan onze school. Heerlijk spelen, leren en rennen in de natuur. Je hoeft hiervoor geen laarzen mee te geven, wel op vrijdag ravotschoenen aandoen.

 

Eten en drinken: In de voormiddag eten we een stuk fruit of groente, meegebracht van thuis, geschild en in een doosje. We drinken ook water in een meegebrachte drinkfles die goed afsluitbaar is. Als deze fles leeg is, wordt deze bijgevuld met kraantjeswater.

Waterflessen staan op een rek in de klas waar de kinderen zelf bij kunnen. Er wordt op toegezien dat de kinderen voldoende drinken. Het rekje gaat ook onder de middag mee naar buiten zodat de kinderen steeds water kunnen drinken!

In de maand september zullen er nog geen warme maaltijden aangeboden worden. Onder  voorbehoud van coronamaatregelen zal dit zeker in de loop van het schooljaar kunnen. We brengen jullie hiervan tijdig op de hoogte.

 

 

 

Verzorging: peuters/kleuters hebben vaak last van lopende neuzen. Om een optimale hygiëne te garanderen vragen we om je kind een doos zakdoeken mee te geven, alsook een pak vochtige doekjes.

De peuters/kleuters die nog een luier dragen vragen we een grote pak pampers mee te brengen die in de klas mag blijven. Voor diegene die slapen vragen we om de (klassieke) luiers met kleefstrips mee te geven. Voor diegene die reeds oefenen met de zindelijkheid en niet meer slapen mogen oefenbroekjes meebrengen.

                                        

                                                

 

Slapertjes: Om 12.30 u is er de mogelijkheid om even te slapen in de klas, dit maximum tot 14 u. Even een dutje doen kan echt goed zijn voor je kind.

Je mag dan zeker ook een fopspeen en knuffeltje meegeven met je kind. Het is altijd gemakkelijk als die in de klas mogen blijven.

                                                       

 

Toiletbezoek: In de klas is er een eigen toilet, heel praktisch om de kinderen te begeleiden naar de zindelijkheid. Gelieve jullie kind steeds gemakkelijke kledij aan te doen. Bretellen, broeksriemen, body’s,… zijn wel mooi niet bevorderlijk voor een comfortabel toiletbezoek.

                                   

Naamtekenen: Het is erg praktisch om alles wat meekomt naar school te voorzien van de naam van je kind: jassen, muts, sjaal, koekendoos, flesje water, schooltas,…

We nemen geen speelgoed mee naar school, we hebben in de klas genoeg speelgoed en dit kan enkel maar verloren gaan met vaak traantjes tot gevolg.

 

Heel wat afspraken zorgen voor een goede gang van zaken. Hoe vlotter we alles kunnen organiseren, hoe meer tijd er over blijft om effectief met de kinderen bezig te zijn en hen een aangename tijd te bezorgen.

Heb je vragen of opmerkingen , kom gerust voor of na schooltijd even langs.

Alvast bedankt voor een vlotte samenwerking!

                                                 

                                                   Juf Evelien en meester Wouter